افتتاح بزرگترین فرودگاه جهان در ترکیه | اعتراضات محیط زیستی‌ها و نقشه زیست بوم منطقه پیش و پس از ساخت فرودگاه

دسته بندی: استا

فرودگاه جدید استانبول که سومین فرودگاه بین‌المللی این شهر به شمار می‌رود، با برگزاری مراسمی رسمی و با حضور رئیس جمهوری ترکیه به طور رسمی افتتاح شد.

استبیلایزر: یورونیوز نوشت: این فرودگاه که ظرفیت پذیرش سالانه ۹۰ میلیون مسافر را دارد، در حال حاضر یکی از پنج فرودگاه بزرگ جهان به شمار می‌رود و با اجرای طرح‌های توسعه آن، سال‌ها عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه جهان را از آن خود خواهد کرد.

مطابق اعلام شرکت «آی جی اِی» که پیمانکار اصلی این فرودگاه محسوب می‌شود، ظرفیت این فرودگاه طی ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ میلیون مسافر افزایش خواهد یافت.

چهار فاز تکمیل فرودگاه جدید استانبول در سال ۲۰۲۸ تکمیل خواهد شد که در این صورت این فرودگاه دارای ۶ باند پرواز و دو پایانه مسافری ۷۶ کیلومتر مربعی خواهد شد.

در سال ۲۰۱۷ میلادی فرودگاه آتلانتای آمریکا توانست ظرفیت پذیرش و جابجایی حدود ۱۰۴ میلیون مسافر در سال را کسب کند. فرودگاه‌های پکن با ظرفیت پذیرش حدود ۹۶ میلیون، دوبی با توان پذیرش بیش از ۸۸ میلیون، توکیو با ظرفیت جابجایی بیش از ۸۵ میلیون مسافر و لوس‌آنجلس با امکان پذیرش افزون بر ۸۴ میلیون مسافر از جمله بزرگ‌ترین فرودگاه‌های جهان به شمار می‌روند.

ترافیک هوایی ترکیه در سال ۲۰۱۷ میلادی نزدیک به ۱۱ درصد و در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۵.۷ درصد افزایش یافته است.

فرودگاه آتاتورک استانبول در حال حاضر دارای ظرفیت جابجایی ۶۴ میلیون مسافر و فرودگاه صبیحای این شهر نیز توان پذیرش ۳۰ میلیون مسافر را در سال دارد.

در حاشیه برگزاری مراسم افتتاح فرودگاه جدید استانبول که از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه صورت گرفت، تعدادی از کارگران شاغل در پروژه احداث این فرودگاه در اعتراض به تضییع حقوق خود دست به اعتراض زدند.

تازه‌ترین پیش‌بینی انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، نشان می‌دهد که تعداد مسافران هوایی در ۲۰ سال آینده دوبرابر می‌شود و از ۴.۱ میلیارد مسافر در سال جاری به ۸.۲ میلیارد مسافر در سال ۲۰۳۷ خواهد رسید.

بی بی سی نیز در این زمینه نوشت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه فرودگاه استانبول را که به گفته وی تا سال ۲۰۲۸ به بزرگ‌ترین فرودگاه جهان تبدیل خواهد شد در ۹۵‌مین سالگرد استقرار جمهوری ترکیه که «عید جمهوریت» خوانده می‌شود افتتاح کرده است. نام این فرودگاه تا امروز اعلام نشده بود.

وی این فرودگاه را «بنای یادبود پیروزی» توصیف کرده و به گفته مقامات حزب حاکم عدالت و ترکیه یکی از بزرگترین پروژه‌هایی است که برای استانبول به یادگار خواهد ماند.

تاکنون استانبول دو فرودگاه بین‌المللی اصلی داشت: یکی «آتاتورک» برگرفته از نام مصطفی کمال پاشا پایه گذار جمهوری لائیک ترکیه و دیگری «صبیحه گوکچن»، که نام دخترخوانده آتاتورک و اولین خلبان زن هواپیماهای جنگنده دنیا است.

بنابر برآوردهای دولت ترکیه این فرودگاه می‌تواند تا ۱۰ سال دیگر، یعنی سال ۲۰۲۸ به بزرگترین فرودگاه دنیا تبدیل شود. این فرودگاه تاکنون بیش از ۸ میلیارد دلار هزینه برداشته است اما گمان می‌رود این رقم به حدود ۱۰,۲ میلیارد دلار برسد.

افتتاح این فرودگاه عظیم اما مخالفانی هم دارد. منتقدان می‌گویند برای ساخت این فرودگاه حدود یک میلیون و هشتصد هزار درخت جا به جا شده است. همچنین گزارش شده است که برخلاف وعده دولت، ۶۵۷ هزار درخت بدون آنکه به منطقه‌ای دیگر منتقل شود قطع شده است. به گفته منتقدان، ساخت و سازهای مرتبط با این فرودگاه در مناطق تحت حفاظت منابع طبیعی بوده و به جنگل‌های اطراف استانبول ‌که ریه‌های این شهر ۱۵ میلیونی به حساب می‌آید آسیب زده است. پیش از این نیز افتتاح سومین پل استانبول بر روی تنگه بسفر و پیامدهای زیست محیطی آن اعتراضاتی را به دنبال داشت.

نقشه زیر تغییر زیست بوم منطقه پیش و پس از ساخت فرودگاه را نمایش داده است:

نقشه زیست بوم منطقه ساخت فرودگاه استانبول

نقشه زیست بوم منطقه ساخت فرودگاه استانبول پیش از ساخت – ۲۰۱۴

 

نقشه زیست بوم منطقه ساخت فرودگاه استانبول

نقشه زیست بوم منطقه ساخت فرودگاه استانبول پس از ساخت – ۲۰۱۸

برخی منتقدان می‌گویند افتتاح این پروژه زودهنگام است. دسترسی به این فرودگاه از طریق مترو امکان پذیر نیست و اتوبوس تنها وسیله نقلیه به حساب می‌آید.

سومین فرودگاه استانبول در حالی افتتاح می‌شود که تا پایان سال ۲۰۱۸ تنها ۶ پرواز در آن انجام خواهد شد اما از آن پس بسیاری پروازهای دیگر خطوط هوایی مشهور دنیا به این فرودگاه منتقل خواهد شد.